Portal dla nauczycieli
i dla tych, którzy dopiero zamierzają nauczycielami zostać

BIERZCIE I JEDŹCIE – MOBILNOŚĆ NAUCZYCIELI W RAMACH PROGRAMU ERASMUS+

Cen­trum Kon­fe­ren­cyj­ne Sta­dio­nu Na­ro­do­we­go – tam nas jesz­cze nie by­ło. Wy­god­ne i do­brze wy­po­sa­żo­ne sa­le kon­fe­ren­cyj­ne, du­ży hol i prze­strzen­ne foy­er dla wy­staw­ców da­wa­ły po­czu­cie kom­for­tu. Na­wet pie­szy spa­cer z War­sza­wy Wschod­niej do głów­ne­go wej­ścia na sta­dion był cał­kiem przy­jem­ny mi­mo śnie­gu i mro­zu. By­ło też bo­ga­to w ma­te­ria­ły kon­fe­ren­cyj­ne – po­za dłu­go­pi­sem i kart­ka­mi do no­to­wa­nia or­ga­ni­za­to­rzy wy­po­sa­ży­li uczest­ni­ków w nie­zbęd­ne ma­te­ria­ły in­for­ma­cyj­ne i kil­ka przy­dat­nych ga­dże­tów (ze­staw ko­lo­ro­wych kar­te­czek sa­mo­przy­lep­nych w funk­cjo­nal­nym pu­deł­ku oka­zał się hi­tem, jed­nak cią­gle ma­my w so­bie du­żo z dziec­ka…). Ale ja­ko że Ogól­no­pol­ski Dzień In­for­ma­cyj­ny Pro­gra­mu Era­smu­s+ to nie zwy­kła kon­fe­ren­cja, a sze­reg spo­tkań in­for­ma­cyj­nych dla róż­nych grup od­bior­ców (na­uczy­cie­le sta­no­wi­li tyl­ko jed­ną z grup), bra­ko­wa­ło nam tej spe­cy­ficz­nej at­mos­fe­ry in­te­gra­cji pod­czas przerw. Mo­że do te­go po­trzeb­ne są ka­wa i cia­stecz­ka, któ­rych tym ra­zem nie za­pro­po­no­wa­no (in­for­mu­jąc o tym lo­jal­nie od po­cząt­ku). A mo­że ta at­mos­fe­ra to­wa­rzy­szy tyl­ko na­uczy­ciel­skim kon­fe­ren­cjom? Jed­nak ten in­try­gu­ją­cy pro­blem ba­daw­czy (wpływ cia­ste­czek na in­te­gra­cję uczest­ni­ków) zo­sta­wi­my na ko­lej­ne wy­da­rze­nia. Te­raz do­syć plo­tek, prze­cho­dzi­my do kon­kre­tów.   

Więk­szość z nas ko­ja­rzy pro­gram Era­smus ze stu­denc­kim wy­jaz­dem na za­gra­nicz­ną uczel­nię. Niek­tó­rzy sły­sze­li też o pro­gramach Co­me­nius czy Ucze­nie się przez ca­łe ży­cie. Wdro­żo­ny dwa la­ta te­mu Era­smus+ ze­brał w je­den spój­ny pro­gram wcze­śniej­sze, do­ło­żył no­we i stwo­rzył bo­ga­tą ofer­tę dla róż­nych grup od­bior­ców, dzię­ki cze­mu kom­plek­so­wo wspie­ra róż­ne ob­sza­ry edu­ka­cji:

Era­smu­s+ Edu­ka­cja szkol­na (obej­mu­je wszyst­kie eta­py edu­ka­cji, od przed­szko­la do szkół po­nad­gim­na­zjal­nych)

Era­smu­s+ Sz­kol­nic­two wyż­sze

Era­smu­s+ Ksz­tał­ce­nie i szko­le­nia za­wo­do­we

Era­smu­s+ Edu­ka­cja do­ro­słych

Era­smu­s+ Mło­dzież

Ofer­ta za­rzą­dza­na jest przez agen­cje kra­jo­we (Pol­ska Na­ro­do­wa Agen­cja Pro­gra­mu Era­smu­s+) al­bo przez agen­cje eu­ro­pej­skie (Ko­mi­sja Eu­ro­pej­ska lub Agen­cja Wy­ko­naw­cza ds. Edu­ka­cji , Kul­tu­ry i Sek­to­ra Au­dio­wi­zu­al­ne­go w Bruk­se­li) i wdra­ża­na jest w trzech ak­cjach.

Pol­ska Na­ro­do­wa Agen­cja Pro­gra­mu Era­smu­s+ (wdra­ża­nie i za­rzą­dza­nie):

Ak­cja 1 – wy­jaz­dy ka­dry (na­uczy­cie­li, pra­cow­ni­ków uczel­ni i osób pra­cu­ją­cych z mło­dzie­żą) oraz uczniów i stu­den­tów,

Ak­cja 2 – part­ner­stwo stra­te­gicz­ne i mię­dzy­na­ro­do­we ini­cja­ty­wy mło­dzie­żo­we,

Ak­cja 3 – roz­wój po­li­ty­ki mło­dzie­żo­wej (dia­log usys­te­ma­ty­zo­wa­ny).

Ko­mi­sja Eu­ro­pej­ska lub Agen­cja Wy­ko­naw­cza ds. Edu­ka­cji , Kul­tu­ry i Sek­to­ra Au­dio­wi­zu­al­ne­go w Bruk­se­li (wdra­ża­nie i za­rzą­dza­nie):

Ak­cja 1 – wy­da­rze­nia na du­żą ska­lę w ra­mach Wo­lon­ta­ria­tu Eu­ro­pej­skie­go, wspól­ne stu­dia ma­gi­ster­skie Era­smus Mun­dus, współ­pra­ca part­ner­ska w dzie­dzi­nie spor­tu, nie­ko­mer­cyj­ne eu­ro­pej­skie im­pre­zy spor­to­we, na­ucza­nie i ba­da­nia, wspar­cie dla in­sty­tu­cji szkol­nic­twa wyż­sze­go, de­ba­ty do­ty­czą­ce two­rze­nia po­li­ty­ki ze świa­tem na­uki,

Ak­cja 2 – so­ju­sze na rzecz wie­dzy i umie­jęt­no­ści sek­to­ro­wych, bu­do­wa­nie po­ten­cja­łu mło­dzie­ży i szkol­nic­twa wyż­sze­go,

Ak­cja 3 – wie­dza w dzie­dzi­nie kształ­ce­nia, szko­le­nia i mło­dzie­ży, ini­cja­ty­wy na rzecz in­no­wa­cyj­no­ści, współ­pra­ca z or­ga­ni­za­cja­mi mię­dzy­na­ro­do­wy­mi.

Gdy­by pod­su­mo­wać to, co nas in­te­re­su­je – Ak­cja 1 or­ga­ni­zu­je wy­jaz­dy edu­ka­cyj­ne, Ak­cja 2 zaj­mu­je się współ­pra­cą na rzecz in­no­wa­cji i do­brych prak­tyk, a Ak­cja 3 to wspar­cie re­form.

CO MOŻEMY WZIĄĆ DLA SIEBIE

Nau­czy­cie­le mo­gą wy­jeż­dżać na za­gra­nicz­ne kur­sy, sta­że i prak­ty­ki oraz re­ali­zo­wać pro­jek­ty współ­pra­cy mię­dzysz­kol­nej. Ucz­nio­wie mo­gą wy­jeż­dżać na mię­dzy­na­ro­do­we wy­mia­ny i wo­lon­ta­riat oraz ko­rzy­stać z efek­tów mię­dzysz­kol­nej współ­pra­cy re­ali­zo­wa­nej przez na­uczy­cie­li. Mło­dzież w wie­ku od 13 do 30 lat mo­że brać udział w mię­dzy­na­ro­do­wych ini­cja­ty­wach mło­dzie­żo­wych, pro­jek­tach wo­lon­ta­riatu oraz przed­się­wzię­ciach ma­ją­cych po­głę­biać dia­log do­ty­czą­cy po­li­ty­ki mło­dzie­żo­wej. Ka­dra pra­cu­ją­ca z mło­dzie­żą mo­że uczest­ni­czyć w za­gra­nicz­nych wy­jaz­dach słu­żą­cych po­głę­bie­niu wie­dzy i wy­mia­nie do­świad­czeń na przy­kład na kur­sach czy warsz­ta­tach.

Pod­czas wy­jaz­du w ra­mach Ak­cji 1 na­uczy­cie­le mo­gą sko­rzy­stać z róż­nych form do­sko­na­le­nia za­wo­do­we­go, na przy­kład job sha­do­wing (po­zna­wa­nie pra­cy za­gra­nicz­ne­go ko­le­gi pod­czas uczest­nic­twa w co­dzien­nych za­ję­ciach), kur­sy me­to­dycz­ne, me­to­dycz­no­-ję­zy­ko­we, ję­zy­ko­we, spe­cja­li­stycz­ne oraz sta­że (te­aching as­si­gn­ment abro­ad, czy­li pro­wa­dze­nie za­jęć w szko­le za gra­ni­cą). Te­go ty­pu wy­jaz­dy ma­ją na ce­lu podnie­sie­nie ja­ko­ści i atrak­cyj­no­ści kształ­ce­nia oraz kom­pe­ten­cji na­uczy­cie­li. Ak­cja 2 ma na ce­lu wpro­wa­dze­nie dłu­go­fa­lo­wych zmian, in­no­wa­cji i do­brych prak­tyk po­przez współ­pra­cę co naj­mniej dwóch szkół z róż­nych kra­jów (wy­mia­na uczniów) al­bo po­przez współ­pra­cę kon­sor­cjów z co naj­mniej dwóch kra­jów (skład kon­sor­cjum z jed­ne­go kra­ju: szko­ła + wła­dze oświa­to­we + in­na in­sty­tu­cja z ob­sza­ru edu­ka­cji).

Współ­pra­ca obej­mu­je wszyst­kie kra­je Unii Eu­ro­pej­skiej oraz Ma­ce­do­nię, Islan­dię, Tur­cję, Nor­we­gię i Lich­ten­ste­in. Do współ­pra­cy wy­bie­ra­my part­ne­ra świet­nie ra­dzą­ce­go so­bie w ob­sza­rze, któ­ry u nas na­le­ży po­pra­wić.

JAK TO ZROBIĆ

Naj­pierw trze­ba okre­ślić pro­blem, ja­ki ma­my w szko­le – coś do zmia­ny, po­pra­wie­nia lub roz­wo­ju. Je­śli ma­my w szko­le EPRS (Eu­ro­pej­ski Plan Ro­zwo­ju Sz­ko­ły), to tam są te pro­blemy wy­raź­nie zde­fi­nio­wa­ne. Je­śli nie ma­my ta­kie­go do­ku­men­tu, to mu­si­my go stwo­rzyć (ro­bi to ze­spół na­uczy­cie­li w ści­słej współ­pra­cy z dy­rek­cją i ewen­tu­al­nym wspar­ciu in­sty­tu­cji part­ner­skich). Na­stęp­nie trze­ba wy­my­ślić, ja­ki ro­dzaj dzia­ła­nia czy współ­pra­cy ofe­ro­wa­ny przez pro­gram Era­smu­s+ po­mógł­by nam go roz­wią­zać i w ja­ki spo­sób sko­rzy­sta­my z do­świad­czeń zdo­by­tych pod­czas re­ali­za­cji pro­jek­tu. W tym ce­lu prze­glą­da­my prio­ry­te­ty sek­to­ro­we i wy­bie­ra­my je­den lub kil­ka, któ­re pa­su­ją do na­szych po­trzeb. Ko­lej­nym kro­kiem jest za­pla­no­wa­nie pro­jek­tu: cza­su – mo­że być re­ali­zo­wa­ny w cza­sie od 12 do 24 mie­się­cy (w tym na wy­jazd na­uczy­cie­li pla­nu­je­my mak­sy­mal­nie 60 dni), osób do wy­jaz­du – opi­su­je się i uza­sad­nia oso­by do wy­jaz­du bez po­da­wa­nia na­zwisk (wy­bie­ra się ta­kich na­uczy­cie­li, któ­rzy naj­le­piej zna­ją pro­blem, udźwi­gną ro­lę „am­ba­sa­do­ró­w” i po po­wro­cie wdro­żą zmia­ny), bu­dże­tu oraz ocze­ki­wa­nych efek­tów (ja­kie kom­pe­ten­cje zo­sta­ną na­by­te lub roz­wi­nię­te przez uczest­ni­ków pro­jek­tu). Po­tem do­ko­nu­je­my re­je­stra­cji w pro­gra­mie, speł­nia­my wy­ma­ga­nia for­mal­ne (wy­sy­ła­my nie­zbęd­ne do­ku­men­ty) i na ko­niec za­bie­ra­my się do wy­peł­nia­nia wnio­sku i prze­sła­nia go w okre­ślo­nym ter­mi­nie. Po speł­nie­niu wszel­kich wy­mo­gów for­mal­nych po­zo­sta­je nam ocze­ki­wa­nie na de­cy­zję (jak zwy­kle jest wię­cej chęt­nych niż środ­ków fi­nan­so­wych, więc trze­ba na­praw­dę do­brze się przy­ło­żyć do wy­peł­nie­nia wnio­sku i nie za­nie­dbać żad­nych pro­ce­dur).

Ca­ły pro­ces od­by­wa się zdal­nie – ko­rzy­sta­my z plat­for­my in­ter­ne­to­wej, gdzie krok po kro­ku je­ste­śmy pro­wa­dze­ni przez ko­lej­ne pro­ce­du­ry. Naj­le­piej za­cząć od przej­rze­nia in­for­ma­cji (tu­taj) i po­brać Prze­wod­nik po pro­gra­mie. Kto prze­czy­ta do­kład­nie 352 stro­ny Prze­wod­ni­ka, bez pro­ble­mu na­pi­sze wnio­sek. Wnio­sek rów­nież wy­peł­nia się elek­tro­nicz­nie (tu­taj in­for­ma­cje).

REALIZACJA PROJEKTU

Po otrzy­ma­niu po­zy­tyw­nej oce­ny wnio­sku ru­sza ma­chi­na pro­jek­tu. Oprócz kwe­stii for­mal­nych (pod­pi­sy­wa­nie umów i po­ro­zu­mień, gro­ma­dze­nie do­ku­men­tów) roz­po­czy­na się przy­go­to­wa­nie na­uczy­cie­li do wy­jaz­du i na­wią­zu­je się współ­pra­cę z part­ne­ra­mi. Po po­wro­cie z wy­jaz­du na­uczy­cie­le przed­sta­wia­ją wnio­ski i roz­po­czy­na się wdra­ża­nie zmian, czy­li prze­ka­zy­wa­nie in­nym wie­dzy, na­uka no­wych me­tod pra­cy itp. Re­zul­ta­ta­mi z wpro­wa­dze­nia zmian na­le­ży tak­że się po­dzie­lić z na­uczy­cie­la­mi z in­nych szkół, któ­rzy nie bra­li udzia­łu w pro­jek­cie. Kon­ty­nu­acja i upo­wszech­nia­nie re­zul­ta­tów pro­jek­tu to ko­niecz­ne ele­men­ty ca­ło­ści i nie moż­na ich po­mi­nąć. Na ko­niec na­stę­pu­je ewa­lu­acja pro­jek­tu.

Tak to wy­glą­da w wiel­kim skró­cie.

Kto już zna pro­gram i pi­sał wnio­sek, niech się nie spóź­ni z wy­sła­niem – ter­min upły­wa 2 lu­te­go w po­łu­dnie. Kto pierw­szy raz ze­tknął się z te­ma­tem, ma ca­ły rok na so­lid­ne przy­go­to­wa­nie się do zło­że­nia wnio­sku. W tym cza­sie ko­niecz­nie trze­ba się za­in­te­re­so­wać pro­jek­tem eTwin­ning (udział w nim jest do­dat­ko­wo punk­to­wa­ny przy oce­nie wnio­sku). Jest to re­we­la­cyj­ne i chęt­nie wy­ko­rzy­sty­wa­ne przez na­uczy­cie­li roz­wią­za­nie da­ją­ce moż­li­wość współ­pra­cy z in­ną pla­ców­ką eu­ro­pej­ską bez wy­jeż­dża­nia z do­mu, nie jest też ob­wa­ro­wa­ne for­mal­no­ścia­mi i nie wy­ma­ga zdo­by­wa­nia środ­ków fi­nan­so­wych. O eTwin­nin­gu na­pi­sze­my wię­cej nie­ba­wem, a nie­cier­pli­wi niech zaj­rzą tu­taj.

Nie ma­my wąt­pli­wo­ści, że Era­smu­s+ to świet­ny spo­sób na podnie­sie­nie swo­ich kwa­li­fi­ka­cji, zdo­by­cie no­wych przy­ja­ciół, zwie­dze­nie ka­wał­ka Eu­ro­py i wpro­wa­dze­nie do­brych zmian w szko­le. A jak Wam się po­do­ba? Mo­że są wśród czy­tel­ni­ków na­uczy­cie­le, któ­rzy sko­rzy­sta­li już z wy­jaz­du lub skła­da­ją wnio­sek na rok szkol­ny 2016/2017?

Od re­dak­cji: W ar­ty­ku­le wy­ko­rzy­sta­no in­for­ma­cje z ma­te­ria­łów kon­fe­ren­cyj­nych oraz ze spo­tkań pod­czas Ogól­no­pol­skie­go Dnia In­for­ma­cyj­ne­go Pro­gra­mu Era­smu­s+. Pre­zen­ta­cja ze spo­tkań do­ty­czą­cych mo­bil­no­ści na­uczy­cie­li znaj­du­je się tu­taj.

 

 


Zaloguj się

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.

Zaloguj się Rejestracja

Losowe artykuły

Przewiń do góry
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), dzięki którym nasz serwis dostosowuje się do indywidualnych potrzeb użytkowników. Cookies nie są niebezpieczne, ale w każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji na ten temat w polityce prywatności.