Portal dla nauczycieli
i dla tych, którzy dopiero zamierzają nauczycielami zostać

CZY RYSUNEK RAKIETY JEST UTWOREM? – O PRAWIE AUTORSKIM W SIECI SŁÓW KILKA

Za­czę­ło się od po­le­ce­nia: „Na­ry­suj­cie ra­kie­tę ko­smicz­ną”. Każ­dy na­ry­so­wał swo­ją – ja też! Ko­lej­nym kro­kiem by­ło pod­pi­sa­nie swo­je­go dzie­ła – zro­bi­łam to z du­mą. W tym mo­men­cie po­ja­wi­ło się klu­czo­we py­ta­nie: Czy na­sza ra­kie­ta jest utwo­rem?

Utwór (dzie­ło) to „do­bro nie­ma­te­rial­ne ist­nie­ją­ce nie­za­leż­nie od rze­czy, na któ­rej zo­sta­ło utrwa­lo­ne (cor­pus me­cha­ni­cum), re­zul­tat twór­czej pra­cy czło­wie­ka, przedmiot pra­wa au­tor­skie­go1. I tak za­czę­li­śmy za­sta­na­wiać się nad ochro­ną pra­wa au­tor­skie­go na­sze­go dzie­ła – ra­kie­ty. Jak mo­że­my ją za­bez­pie­czyć? Ja­kie ma­my moż­li­wo­ści?

Mo­ment po­wsta­nia ra­kie­ty jest rów­nież mo­men­tem, kie­dy za­czy­na ona być chro­nio­na pra­wem au­tor­skim. Tu­taj po­ja­wia się ko­lej­ne za­da­nie, okre­śle­nie, na ja­kich za­sa­dach nasz utwór bę­dzie udo­stęp­nia­ny. Au­tor – twór­ca de­cy­du­je, w ja­ki spo­sób in­ni mo­gą ko­rzy­stać z dzie­ła. Oma­wia­li­śmy tu­taj opcje, ja­kie da­ją nam li­cen­cje Cre­ati­ve Com­mons2:

  • uzna­nie au­tor­stwa (BY)
  • wy­ko­rzy­sta­nie nie­ko­mer­cyj­ne (NC)
  • bez utwo­rów za­leż­nych (ND)
  • na tych sa­mych wa­run­kach (SA)

Ra­kie­ty go­to­we. Li­cen­cje przy­zna­ne. Na tym jed­nak nie ko­niec. Ko­lej­nym ele­men­tem warsz­ta­tów „Co war­to wie­dzieć o otwar­tych za­so­bach i pra­wie au­tor­skim w szko­le?” pro­wa­dzo­nych przez Ka­mi­la Śli­wow­skie­go w ra­mach mię­dzy­na­ro­do­wej kon­fe­ren­cji BEZEE – TRENDY W EDUKACJI by­ła dys­ku­sja o moż­li­wo­ściach wy­świe­tla­nia fil­mów na lek­cjach. Jest to kwe­stia pro­ble­ma­tycz­na – na­uczy­cie­le czę­sto nie wie­dzą, jak wy­glą­da pra­wo w tym ob­sza­rze. Czy moż­na wy­świe­tlić Pa­na Ta­de­usza na za­ję­ciach? Moż­na, o ile film jest pre­tek­stem do zre­ali­zo­wa­nia ce­lu edu­ka­cyj­ne­go. Kie­dy za­tem pra­wo nie bę­dzie nam sprzy­ja­ło? Kie­dy za­brak­nie wspo­mnia­ne­go ce­lu.

Pół­to­ra­go­dzin­ne warsz­ta­ty, a ty­le in­for­ma­cji – a to jesz­cze nie wszyst­ko! Ka­mil wpro­wa­dził po­ję­cie do­me­ny pu­blicz­nej – „twór­czość, z któ­rej moż­na ko­rzy­stać bez ogra­ni­czeń wy­ni­ka­ją­cych z upraw­nień, któ­re ma­ją po­sia­da­cze au­tor­skich praw ma­jątkowych, gdyż pra­wa te wy­ga­sły lub twór­czość ta ni­gdy nie by­ła lub nie jest przedmio­tem pra­wa au­tor­skie­go”3. Przed­sta­wił nam rów­nież stro­ny in­ter­ne­to­we, gdzie znaj­dzie­my utwo­ry w do­me­nie pu­blicz­nej:

POLONA

EUROPEANA

Warsz­tat Ka­mi­la Śli­wow­skie­go zde­cy­do­wa­nie dla mnie wy­grał – me­ry­to­rycz­ność, kon­kret, uży­tecz­ność, to to, co na­uczy­cie­le lu­bią naj­bar­dziej. Do te­go pa­sja i za­an­ga­żo­wa­nie tre­ne­ra spra­wi­ły, że warsz­tat był wg mnie naj­moc­niej­szym punk­tem te­gorocznej kon­fe­ren­cji.

Ka­mi­la znaj­dzie­cie tu­taj (za­chę­cam do śle­dze­nia­/ob­ser­wo­wa­nia­/laj­ko­wa­nia):

https://www.fa­ce­bo­ok.co­m/Otwar­te­Za­so­by/

https://o­twar­te­za­so­by.pl/

Za­czy­nam od­li­cza­nie do na­stęp­nej kon­fe­ren­cji, z na­dzie­ją, że ko­lej­ne wy­stą­pie­nia bę­dą mia­ły bar­dziej prak­tycz­ny wy­miar – tak jak to by­ło na warsz­ta­tach. Do zo­ba­cze­nia za rok!


Zaloguj się

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.

Zaloguj się Rejestracja

Losowe artykuły

Przewiń do góry
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), dzięki którym nasz serwis dostosowuje się do indywidualnych potrzeb użytkowników. Cookies nie są niebezpieczne, ale w każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji na ten temat w polityce prywatności.