Portal dla nauczycieli
i dla tych, którzy dopiero zamierzają nauczycielami zostać

TUTORING - NOWA JAKOŚĆ EDUKACJI

Jak sprawić, by pasja gry w piłkę nożną, jeżdżenia na rowerze lub tańca przyczyniła się do rozwoju ucznia i pomogła mu wykorzystywać zainteresowania do zrobienia czegoś dla innych, a nawet stanowiła podstawę przyszłej pracy? Dobry tutor to ktoś, kto potrafi do tego doprowadzić.

Tutoring nie jest w Polsce nowością. Pojęcie to wciąż jest jednak mało znane i wiele osób nie zdaje sobie sprawy z istnienia tej metody. Tutoring stawia przed nauczycielami nowe wyzwania, proponuje inne spojrzenie na edukację, a przede wszystkim proponuje inne podejście do ucznia i do nauczania. Czy możliwe zatem, aby częściej gościł w polskich szkołach i uczelniach? Czy nasi nauczyciele są na to gotowi?

CZYM JEST TUTORING?

Tutoring to metoda edukacji spersonalizowanej, której celem jest wspieranie ucznia w rozwoju zgodnym z jego talentami, zainteresowaniami i możliwościami. To proces, który wspiera ucznia/studenta w rozwoju intelektualnym, rozwoju charakteru, a także nie ucieka od ważnych dla młodych ludzi rozmów o wartościach. W praktyce polega na  długotrwałej i regularnej, indywidualnej pracy ucznia i tutora, realizowanej w formie spotkań (tzw. tutoriali). 

– Celem tutoringu jest rozwinięcie u ucznia dojrzałości oraz umiejętności podejmowania mądrych wyborów – edukacyjnych, zawodowych i życiowych. Do tego niezbędne jest odkrycie swoich talentów, mocnych stron oraz nauczenie się wykorzystywania ich – również dla dobra innych. To sprawia, że podopieczny może znaleźć swoją pasję i odszukać szansy oparcia na niej swoich zajęć, a może i całego życia. W efekcie dzięki temu uczeń będzie również lepiej sobie radził na rynku pracy – jednak tutoringu nie należy mylić z doradztwem zawodowym, ani ograniczać jego celów do kwestii zawodowych – mówi Bartosz Fingas, tutor z Collegium Wratislaviense i koordynator II Ogólnopolskiego Kongresu Tutoringu.

Tutoring pierwotnie był stosowany na uczelniach wyższych: m.in. na Oksfordzie, a potem na innych uniwersytetach anglosaskich. To nie przypadek, że uczelnie, na których stosuje się profesjonalny tutoring, są w czołówce najlepszych uniwersytetów świata. Zaobserwowano, że w szkołach, w których stosowano tę metodę, zmniejszyły się problemy wychowawcze i jednocześnie wzrósł autorytet nauczyciela.

Podopieczny w wyniku tutoringu otrzymuje pomoc w samodzielnym planowaniu swojej ścieżki edukacyjnej i zawodowej, podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji, osiąganiu samodzielności i dojrzałości. Lepiej poznaje siebie, swoje mocne i słabe strony, talenty, kształtuje swoje umiejętności rozwoju, rozwija zainteresowania. Zyskuje motywację do pracy i odkrywania swojego potencjału, przez co osiąga lepsze rezultaty edukacyjne. Wszystko to przygotowuje go do dorosłego życia i podejmowania świadomych wyborów.

KIM JEST TUTOR?

Tutor (z łaciny – opiekun) to ktoś, kto potrafi pokierować rozwojem ucznia lub studenta, trafnie rozpoznać potencjał człowieka, z którym pracuje, wspólnie wyznaczyć ścieżkę rozwoju naukowego, osobistego i społecznego, uważnie podchodzić do wyników jego prac, zmotywować do długotrwałej współpracy i znajdować w niej obopólną radość. Tutor daje to, czego zwykle nie mogą zapewnić masowe systemy edukacji: uważność na konkretnego podopiecznego i możliwość dostosowania ścieżki edukacyjnej do jego specyficznej sytuacji.

Tutorami najczęściej zostają nauczyciele, doradcy, pedagodzy, wychowawcy, wykładowcy i doktoranci. Tutoring z powodzeniem może być stosowany na każdym szczeblu edukacji: od przedszkola (np. w formie tutoringu rodzinnego), poprzez szkoły (tutoring rozwojowy lub naukowy) po wyższe uczelnie (tutoring akademicki).

TUTORING A EDUKACJA MASOWA

Tutoring nie jest przeciwieństwem edukacji masowej. Może być jej kontynuacją, dopełnieniem. Dzięki naciskowi na samodzielną pracę, na pobudzanie ciekawości i kreatywności, tutoring może w efekcie powodować głębsze i bardziej celne korzystanie z różnych form edukacji masowej, która realizuje się w czasie lekcji, wykładów i seminariów. Problemem dzisiejszej edukacji nie jest to, że jest ona masowa, lecz to, że została ona, praktycznie całkowicie do tego poziomu zredukowana.

Tutoring łączy nauczanie z wychowaniem. To coś więcej niż przekazanie i weryfikacja wiedzy. Tutor potrafi pójść krok dalej: uczyć samodzielnego myślenia, budowania opinii opartych na wiedzy i publicznej ich obrony. Tutoriale to okazja do tego, aby porozmawiać o swoich planach, celach, marzeniach, sukcesach, ale i obawach, porażkach i problemach w szkole lub na uczelni.

– Społeczeństwo informacyjne wymaga trochę innych kompetencji do sprawnego poruszania się w jego ramach i podejmowania trafnych wyborów niż społeczeństwo preindustrialne lub przemysłowe. Jednocześnie pewne pryncypia dotyczące edukacji i rozwoju człowieka pozostają niezmienne od wieków. Dlatego tutoring z jednej strony czerpie z tradycji mistrz-uczeń i kształcenia opartego na cnotach – zaletach i dobrych cechach charakteru, a z drugiej strony sięga do narzędzi psychologii pozytywnej i innych współczesnych koncepcji rozwoju. Z mojego doświadczenia jako tutora wynika, że młodzi ludzie bardzo potrzebują myślenia nakierowanego na swoją przyszłość, a także refleksji dotyczących wartości, tego, co dla nich ważne. To pomaga im budować w sobie wewnętrzną motywację i odnaleźć kierunek, w którym chcą się rozwijać – mówi Bartosz Fingas.

Tutoring umożliwia też budowanie autentycznego autorytetu nauczyciela, odświeża przyjemność nauczania oraz stawia nauczycielom nowe, inspirujące cele do realizacji. Tutorzy tworzą elitarne grono: wyjątkowych nauczycieli świadomych swej misji i korzystających z nowoczesnych narzędzi pracy. Swoje umiejętności mogą rozwijać m.in. podczas ogólnopolskiego Kongresu Tutoringu, którego druga edycja odbędzie się już 15–16 maja 2015 w Warszawie.

Więcej informacji na temat tutoringu:

kongres@cw.edu.pl

tel. 667 886 614

www.kongrestutoringu.pl

 

Od redakcji Siedmiu Liter: Wybieramy się na ten kongres, więc w maju spodziewajcie się relacji z tego wydarzenia. Będzie nam miło spotkać tam naszych Czytelników. smiley


Zaloguj się

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.

Zaloguj się Rejestracja

Losowe artykuły

Przewiń do góry
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), dzięki którym nasz serwis dostosowuje się do indywidualnych potrzeb użytkowników. Cookies nie są niebezpieczne, ale w każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji na ten temat w polityce prywatności.